Le quattro Stagioni

 

POW!

2014 – 2018
Video animation, 7 min, 45s, loop

A dragged animated cartoon embodies and voices in the form of a declamation a script composed out of a wide range of references: passionate football reporter Omar Bentancor announcing the goal of Chuco Sosa playing in Argentinos Juniors against San Lorenzo, calm and irritating intonations in the voices of two yoga instructors, recollections of a control-freak demanding mother, and the fierce struggle between superheroes Captain America and The Invisible Woman, a story outsourced from a conversation with a child. The script is delivered to orally evoke what could be rendered as an excessive sign of force within our common everyday spoken language.

The original script was performed at IMMA Irish Museum of Modern Art in March 2014 as part of It Makes us Think of a Dance and a Fête as Much as of War (On Violence), a series of international symposia leading towards the EVA International Biennial AGITATIONISM that opened in Limerick in 2014. The symposium was conceived by Doreen Mende at the invitation of EVA 2014 curator, Bassam El Baroni.

The video animation was produced by the Buenos Aires Museum of Modern Art for the solo exhibition Cuerpos Pájaros (Body-Birds), Buenos Aires, November 2018 – March 2019.

Credits:

Concept, text: Mercedes Azpilicueta
Voice: Mercedes Azpilicueta
Animation and 3D modeling: Azul Demonte
Voice recording and sound editing: Tiago Worm Tirone

POW!

2014 – 2018
Video animación, 7 min, 45s, loop.

Una caricatura animada dragueada encarna y expresa, en forma de declamación, un guión compuesto por un amplio rango de referencias: un relator de fútbol apasionado, Omar Bentancor, relatando el gol del Chuco Sosa jugando para Argentinos Junior contra San Lorenzo, entonaciones calmas e irritantes de dos profesoras de yoga, recolecciones de frases de una madre obsesiva, y la lucha feroz entre los superhéroes: el Capitán América y la Mujer Maravilla, una historia tomada de la conversación con un niño. El guión busca evocar oralmente lo que se podría interpretar como un signo de fuerza excesivo dentro de nuestro lenguaje oral cotidiano.

El guión original fue interpretado en IMMA Irish Museum en marzo de 2014 como parte de It Makes us Think of a Dance and a Fête as Much as of War (On Violence), una serie de simposios internacionales de cara a la Bienal Internacional de EVA que se inauguró en Limerick en 2014. El simposio fue concebido por Doreen Mende por invitación del curador de EVA 2014, Bassam El Baroni.

La video-animación fue producida por el Museo de Arte Moderno de Buenos Aires para la exposición Cuerpos Pájaros, Buenos Aires, Noviembre 2018 – Abril 2019.

Créditos:
Concepto, texto: Mercedes Azpilicueta
Voz: Mercedes Azpilicueta</span
Animación y modelado 3D: Azul Demonte
Grabación de voz y edición de sonido: Tiago Worm Tirone

POW!
2018
Canvas, cotton, linen, fiber, silk, calico, jersey, tulle, ribbon and thread
[Lienzo y gasa de algodón, lino, fibrana, seda, percal, jersey, tul, cinta e hilo]
150 x 380 cm.

FLESH

2013 – 2018
video animation, 6 minutes, 40 seconds, loop

An animated cartoon in the form of a female grater embodies and voices a script that combines in a poetical sense vocabulary from the chemistry world, especially in relation to the chemical reactions; definitions of tear gas from Wikipedia; chanting from the market sellers in Rotterdam; list of different types of meat and kitchen tools; and closing and openings from e-mail vocabulary.

The script was originally performed at the exhibition Dutch Art Institute Istanbul at the Galata Fotoğrasanesi Fotoğraf Akademisi, Istanbul, September 2013. Curated by If I Can´t Dance I Don´t Want To Be Part of Your Revolution, Amsterdam.

The video animation was produced by the Buenos Aires Museum of Modern Art for the solo exhibition Cuerpos Pájaros (Body-Birds), Buenos Aires, November 2018 – March 2019.

Credits:
Concept, text: Mercedes Azpilicueta
Voice: Mercedes Azpilicueta
Animation and 3D modeling: Azul Demonte
Voice recording and sound editing: Tiago Worm Tirone

FLESH

2013 – 2018
Video animación, 6 minutos, 40 segundos, loop.

Una caricatura animada con forma de rallador femenino encarna y expresa un guión que combina, en un sentido poético, vocabulario del mundo farmacéutico, (especialmente en relación a las reacciones químicas), definiciones de gas lacrimógeno, el canto de los vendedores del mercado de Rotterdam; una lista de los diferentes tipos de carne y utensilios de cocina, y saludos y despedidas de correos electrónicos.

El guión fue originalmente interpretado en la exposición del Dutch Art Institute Istanbul en Galata Fotoğrasanesi Fotoğraf Akademisi, Estambul, en septiembre de 2013. Curada por If I Can´t Dance I Don´t Want To Be Part of Your Revolution, Amsterdam.

La video-animación fue curada por el Museo de Arte Moderno de Buenos Aires para la exposición Cuerpos Pájaros, Buenos Aires, Noviembre 2018 – Abril 2019.

Créditos:
Concepto, texto: Mercedes Azpilicueta
Voz: Mercedes Azpilicueta
Animación y modelado 3D: Azul Demonte
Grabación de voz y edición de sonido: Tiago Worm Tirone

FLESH [CARNE]
2018
Canvas, cotton, linen, fiber, silk, calico, jersey, tulle, ribbon and thread
[Lienzo y gasa de algodón, lino, fibrana, seda, percal, jersey, tul, cinta e hilo]
150 x 380 cm.

The Well-Tempered Calculator

2013 – 2018
video animation, 8 minutes, 28 seconds, loop

An animated cartoon in the form of a female jackpot embodies and voices a script has been appropriated by listening to different sources that address logical forms related to authority. The performance presents a specific combination of four different voices, the speech of a flight attendant delivering emergency instructions, a proctor in a standardized international test, auctioneer’s chants, and vocabulary – in alphabetical order – for describing personal qualities in a school report. A fifth voice, which seems to lie on the other side of those logical schemes, presents itself as a more nonsensical, almost mystical, element. All together, the spectator will be encountered with different ways of listening to and saying the unsayable.

The script was originally performed at the exhibition Composing Through Words, a Het Veem Theatre event initiated and curated by Fleur van Muiswinkel.

The video animation was produced by the Buenos Aires Museum of Modern Art for the solo exhibition Cuerpos Pájaros (Body-Birds), Buenos Aires, November 2018 – March 2019.

Credits:
Concept, text: Mercedes Azpilicueta
Voice: Mercedes Azpilicueta
Animation and 3D modeling: Azul Demonte
Voice recording and sound editing: Tiago Worm Tirone

The Well-Tempered Calculator

2013 – 2018
Video animación, 8 minutos, 28 segundos, loop.

Una caricatura animada con forma de máquina tragamonedas femenina encarna y expresa un guión que ha sido construido a partir de escuchar diferentes fuentes que registran discursos orales relacionadas con la autoridad. El guión presenta una combinación específica de cuatro voces diferentes: el discurso de un asistente de vuelo dando instrucciones en caso de emergencia, un supervisor en una prueba internacional, cantos en subastas, y vocabulario –en orden alfabético- para describir cualidades personales en un informe escolar. Una quinta voz, que pareciera ubicarse al otro lado de estos esquemas lógicos, se presenta a sí misma como un elemento más absurdo, casi místico. Al estar todas juntas, el espectador se encuentra con distintas formas de escuchar y de decir lo inexpresable.

El guión fue interpretado originalmente en la exposición Composing Through Words, en Het Veem Theatre, Amsterdam, para un evento iniciado y curado por Fleur van Muiswinkel.

La video-animación fue producida por el Museo de Arte Moderno de Buenos Aires para la exposición Cuerpos Pájaros, Buenos Aires, Noviembre 2018 – Abril 2019.

Créditos:
Concepto, texto: Mercedes Azpilicueta
Voz: Mercedes Azpilicueta
Animación y modelado 3D: Azul Demonte
Grabación de voz y edición de sonido: Tiago Worm Tirone

The Well-Tempered Calculator [La Calculadora Bien Templada]
2018

Canvas, cotton, linen, fiber, silk, calico, jersey, tulle, ribbon and thread
[Lienzo y gasa de algodón, lino, fibrana, seda, percal, jersey, tul, cinta e hilo]
150 x 380 cm.

Back home expanding the voice

2012 – 2018
video animation, 8 minutes, 30 seconds, loop

An animated cartoon in the form of a female telephone embodies and voices a script that has been composed by an accumulation of one-year text messages extracted from a cell phone archive. The messages were received and sent within the context of Buenos Aires from July 2010 until July 2011. The juxtaposition of messages combined with poems shows the possibilities and impossibilities of communicating and reaching the other.

The script was originally performed at the Dutch Art Institute, Arnhem in June 2012. It was also performed at Lost & Found, Theatrum Anatomicum, de Waag Society in Amsterdam, December 2012; and at The Poetry Readings Program, Documenta 13, Offener Kanal Café, Kassel.

The video animation was produced by the Buenos Aires Museum of Modern Art for the solo exhibition Cuerpos Pájaros (Body-Birds), Buenos Aires, November 2018 – March 2019.

Credits:

Concept, text: Mercedes Azpilicueta
Voice: Mercedes Azpilicueta
Animation and 3D modeling: Azul Demonte
Voice recording and sound editing: Tiago Worm Tirone

Back home expanding the voice 
[Volver a casa expandiendo la voz]
2018
Canvas, cotton, linen, fiber, silk, calico, jersey, tulle, ribbon and thread
[Lienzo y gasa de algodón, lino, fibrana, seda, percal, jersey, tul, cinta e hilo]
150 x 380 cm.