La facultad

2018
performance
50 min.
presented as part of Pacific Standard Time Festival: Live Art LA/LA
REDCAT Gallery. 631 W. 2nd St, Los Angeles, 90012
January 20th, 2018

a live work introduced in three acts
a test for a vulnerable body in an unknown space
a staccato of different voices, sound clips and projected images.

The script takes inspiration in Yuko, a survivor of the U.S. attack on Hiroshima in 1945; and Justine, the main fictional character of the book Justine or The Misfortunes of Virtue (1787) by the Marquis de Sade. The two voices are selected from The Words of Others (1967), a literary collage by Argentine artist León Ferrari. Other sources used in the work include poetry of Chicana artist Gloria Anzaldúa, illustrations of Justine by Czech transgender artist Toyen (aka Marie Čermínová), and gestures from Italian singer Mina Mazzini.

La facultad is a term coined by Gloria Anzaldúa that refers to the capacity developed by many on the border “to see in surface phenomena the meaning of deeper realities”. It is an instant “sensing”, a quick perception arrived at without conscious reasoning. It is an acute awareness mediated by the part of the psyche that does not speak, that communicates in images and symbols -which are the faces of feelings.

Act 1: the full-fledged story: el conflicto
The Words of Others. A choreography of slow gestures from the outer space.

Act 2: the way out: lo irracional
Justine, Justine, Justine. Tu y yo. A pornographic imagination by Toyen.

Act 3: the witness: lo emocional
Yuko. A voice for trembling thoughts. In the borderlands.

Credits:
concept, script & performance: Mercedes Azpilicueta / dramaturgy: Agustina Muñoz / video: Alan Segal / choreography: Juan Pablo Cámara& Madelyn Bullard / styling: Flavia Romera / mix: auTismo Eva01 – McLaren Surface-youtube environment bootleg part 05 // AGGROMANCE – CELES7E’s

Easter Egg track // ADAMAS 1080p – Jet Riddim // AGGROMANCE – Muchacha Enamorada x DirtY K // NKISI – TERROR/FUNK // Lava Dome – Balenciaga Denim Riddim x La Favi – Tú y Yo // SHANTI V. KAMIXLO – SHANTI PALETA (2K’S DEMONICO EDIT) // WULFFLUW XCIV – 6AM // Dane Law – Hirindinidae (Für Arvo Part) x Malibu – TEN SECONDS BEFORE SUNRISE // Dj Heroin – Dweller on the threshold // Dj Heroin – Raised // Dj Heroin – Third Heart // Kelvin T – Sedative

gracias a: Ohad Ben Shimon, Victoria Azpilicueta, Villa Vassilieff, Ruth Estevez, Sohrab Mohebbi, Carmen Amengual, Kristy Baltezore, Elena Minor, Bryan Puckett and Lauren Wemischner.

La facultad

2018
actuación
50 min.
presentado como parte de Pacific Standard Time Festival: Live Art LA / LA
Galería REDCAT. 631 W. 2nd St, Los Angeles, 90012
20 de enero de 2018

un trabajo en vivo compuesto por tres actos
una prueba para un cuerpo vulnerable en un espacio desconocido
un staccato de voces diferentes, clips de sonido y proyecciones de imágenes

El guión se inspira en Yuko, una sobreviviente del ataque de Estados Unidos a Hiroshima en 1945, y Justine, el personaje principal del libro Justine or The Misfortunes of Virtue (1787) escrito por el Marqués de Sade. Las dos voces fueron seleccionadas de Palabras Ajenas (1967), un collage literario del artista argentino León Ferrari. Otras fuentes incluidas en este trabajo fueron la poesía de la artista chicana Gloria Anzaldúa, ilustraciones de Justine realizadas por el artista trans Toyen (también conocido como Marie Čermínová) y gestos de la cantante italiana Mina Mazzini.

La Facultad es un término acuñado por Gloria Anzaldúa que hace referencia a la capacidad de muchos en la frontera de “ver en fenómenos superficiales el significado de realidades más profundas”.  Es una detección instantánea, una percepción rápida que llega sin un razonamiento consciente. Es una consciencia aguda mediada por la parte de las psiquis que no habla, que comunica en imágenes y símbolos, que son la cara de los sentimientos.

Acto 1: la historia completa: el conflicto
La palabra ajena. Una coreografía de gestos lentos del espacio exterior.

Acto 2: la salida: lo irracional.
Justine, Justine, Justine. Tu y yo. Una imaginación pornográfica de Toyen.

Acto 3: el testigo: lo emocional.
Yuko. Una voz para pensamientos temblorosos. En las Borderlands