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«yegua-yeta-yuta»
2015
performance
20 min.

In the form of declamation, Mercedes Azpilicueta recites in a jargon of the Castellano Rioplatense, more than 400 insults directed at women in Argentina. The pronunciation of each insult is disarmed phonetically to such an extent that it becomes an anthropophagic song or an exorcism. In this way, the pejorative meaning of each insult is transmuted vocally, acquiring a new value. For the viewer, the script does not seem to be composed of insults, either because many are slang or lunfardo or, because the words are pronounced and disarmed in such a way that it is not possible to connect them with their usual meaning. The performance oscillates between the script and improvisation. The audience finds itself with a vocal piece at times tragicomic, which invites us to reflect on the inequalities of language and how this is a subtle accomplice of verbal aggression: invisible, gender based violence manifested in our everyday orality.

«yegua-yeta-yuta» has been performed at the Picnic Sessions of Centro de Arte 2 de Mayo (CA2M), Móstoles on July 2nd, 2017; and at the Studium Generale Rietveld Academie, occupied Maagdenhuis, Amsterdam on March 11th, 2015.

In 2018 it has been performed at Museu d’Art Contemporani de Barcelona on May 4th as part of the public program Idiorritmias; at Museion I Museum of Modern and Contemporary Art of Bozen on May 24th as part of the group show Somatechnics; and at Museo Jumex, Mexico City on June 9th as part of the project Los efectos de la presión y la súbita expulsión, organized by Galería Hilario Galguera. 

«yegua-yeta-yuta»
2015
performance
20 min.

A partir de una declamación Mercedes Azpilicueta recita, en la jerga del castellano rioplatense, más de 400 insultos dirigidos a las mujeres en Argentina. La pronunciación de estos insultos está desmantelada fonéticamente a tal punto de convertirse en una canción antropofágica o en un exorcismo. De este modo, el sentido peyorativo de cada insulto es transmutado vocalmente, adquiriendo un nuevo valor. Para el espectador, el guión no parece estar compuesto por insultos, ya sea porque algunos son argot o lunfardo o, porque las palabras son pronunciadas y desmanteladas de manera tal que no es posible asociarlas con su significado usual.

La performance oscila entre el guion y la improvisación. El público se encuentra con una obra vocal por momentos tragicómica, que nos invita a reflexionar sobre las injusticias del lenguaje y como este es cómplice de la agresión verbal: invisible, basada en la violencia de género, que se manifiesta día a día en la oralidad.

«yegua-yeta-yuta» ha sido interpretada en el Picnic Sessions del Centro de Arte 2 de Mayo (CA2M), Móstoles el 2 de julio, 2017; y en el Studium Generale Rietveld Academie, ocupó Maagdenhuis, Amsterdam el 11 de marzo, 2015. 

El 4 de mayo de 2018 la obra fue expuesta en el Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona como parte del programa público Idiorritmias; en el Museion, Museo de Arte Moderno y Contemporáneo de Bozen el 24 de mayo como parte del show en grupo Somatechnics y en el Museo Jumex de Ciudad de Mexico, el 9 de junio como parte del proyecto Los efectos de la presión y la súbita expulsión, organizado por Galería Hilario Galguera.