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Mercedes Azpilicueta is a visual and performance artist from Argentina based in the Netherlands. Her practice involves research and production processes that explore the affective qualities and political dimension of language and voice, in connection to notions of performativity, glocalities and resistance. Ranging from performative frameworks to video and sound installations; writing scripts and exhibiting embroidered scores, costumes and props; her creative research unfolds within different disciplines and into a variety of contexts, constantly questioning what an artistic practice means today. Calling herself a “dishonest researcher”, Azpilicueta navigates through multiple references and fields of knowledge, from art history to popular music, literature to street culture, falling in love with dissident figures and trajectories — feminist, queer, migrant, exiled individuals — who haunt her scripts, performances and videos. Often her work engages with an ongoing argument and love for language. She understands language as a genuine, sensitive and contestatory form of communication in order to resist, destabilize and reposition values and given structures in society and contemporary culture.
In 2018 she presented her first major solo exhibition, curated by Laura Hakel, at Museo de Arte Moderno de Buenos Aires. She received the Pernod Ricard Fellowship, Paris in 2017 and was artist-in-residence at the Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam in 2015-16. She has an MFA from the Dutch Art Institute/ArtEZ, Arnhem (2013), and a BFA from Universidad Nacional de las Artes, Buenos Aires (2007); where she also did the Artists´ Program 2009-10 at Universidad Torcuato Di Tella.
Exhibitions and performances include, among others, REDCAT Gallery (Los Angeles, 2018), Villa Vassilieff (Paris, 2018), MACBA (Barcelona, 2018), MUSEION (Bozen, 2018), Centro de Arte 2 de Mayo (Móstoles, 2017), Onomatopee (Eindhoven, 2016), TENT (Rotterdam, 2015), Móvil (Buenos Aires, 2015), Irish Museum of Modern Art (Dublin, 2014) and Het Veem Theatre (Amsterdam, 2014). In 2019 she will present her first major solo exhibition in Europe, curated by Virginie Bobin, at CentroCentro, Madrid; and a solo presentation as part of Positions #5 curated by Nick Aikens at Van Abbemuseum, Eindhoven.

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Mercedes Azpilicueta es una artista visual y de performance de Argentina radicada en los Países Bajos. Su práctica involucra procesos de investigación y producción que exploran las cualidades afectivas y la dimensión política del lenguaje y la voz, en conexión con las nociones de performatividad, glocalidades y resistencia. Desde performance a instalaciones de video y sonido; escribir guiones y exhibir partituras bordadas, piezas de vestuario y accesorios; su investigación creativa se desarrolla dentro de diferentes disciplinas y en una variedad de contextos, cuestionando constantemente qué significa una práctica artística en la actualidad. Azpilicueta, que se autodenomina una “investigadora deshonesta”, navega a través de múltiples referencias y campos de conocimiento, desde la historia del arte hasta la música popular, la literatura y la cultura callejera, y se enamora de figuras y trayectorias disidentes, feministas, queer, migrantes y exiliadas que acechan sus guiones, performance y videos. A menudo, su trabajo se involucra en una discusión y amor constante por el lenguaje. Ella entiende el lenguaje como una forma genuina, sensible y contenciosa de comunicación para resistir, desestabilizar y reposicionar valores y estructuras dadas en la sociedad y en la cultura contemporánea.
En 2018 presentó su primera gran exposición individual, curada por Laura Hakel, en el Museo de Arte Moderno de Buenos Aires. Recibió la beca Pernod Ricard Fellowship, París en 2017 y fue artista en residencia en la Rijksakademie van beeldende kunsten en Ámsterdam en 2015-2016. Azpilicueta tiene una maestría Dutch Art Institute / ArtEZ, Arnhem (2013), y una BA de la Universidad Nacional de las Artes, Buenos Aires (2007); donde también realizó el Programa de Artistas 2009-10 en la Universidad Torcuato Di Tella. Entre sus exposiciones y performance podemos nombrar, REDCAT Gallery (Los Ángeles, 2018), Villa Vassilieff (París, 2018), MACBA (Barcelona, ​​2018), MUSEION (Bozen, 2018), Centro de Arte 2 de Mayo (Móstoles, 2017) , Onomatopee (Eindhoven, 2016), TENT (Rotterdam, 2015), Móvil (Buenos Aires, 2015), Irish Museum of Modern Art (Dublín, 2014) y Het Veem Theater (Ámsterdam, 2014). En 2019 presentará su primera gran exposición individual en Europa, curada por Virginie Bobin, en CentroCentro, Madrid; y una presentación individual como parte de Positions #5 curada por Nick Aikens en Van Abbemuseum, Eindhoven.