<<  >

Geometric Dancer Doesn’t Believe in Love, Finds Aspiration and Ecstasy in Spirals
2015
synchronized HD video-projections (20’30”, loop) on aluminium sheets

The title of Mercedes Azpilicueta’s installation refers to the writings of Valentine de Saint-Point (1875–1953), an artist, dancer, poet, and activist, and the only French woman to take part in the Italian Futurist movement. For Azpilicueta, Rotterdam’s rebuilding after the Second World War made it a model Futurist city. In a video performance, she re-enacts the everyday soundscape of Rotterdam using sound recordings made on its streets, market, and harbour. Speech and vocal utterances transform citizenship into unfamiliar and de-naturalised compulsions. The work is devised for the space at TENT. The metal screens produce a phantasmagorical image of her body while the physicality of the sound incarnates its materiality.

Motion /Labour /Machinery, group show in TENT Rotterdam curated by Manuel Segade, Mariette Dölle, Jesse van Oosten.

Click here for Press Release Motion/Labour/Machinery TENT Rotterdam 2015

Click here to see the work exhibited at SlyZmud gallery, Buenos Aires. May/June 2016

Click here to see the work exhibited at Onomatopee, Eindhoven. June/July 2016

– 

Geometric Dancer Doesn’t Believe in Love, Finds Aspiration and Ecstasy in Spirals (Bailarina Geométrica No Cree en el Amor, Encuentra Aspiración y Éxtasis en Espirales)
2015
Proyecciones en video HD sincronizados, 20’30”, loop, hojas de aluminio

El título de esta instalación hace referencia a los escritos de Valentine de Saint-Point (1875-1953), una artista, bailarina, poetiza y activista francesa que fue la única en formar parte del movimiento Futurista italiano. Para Azpilicueta, la reconstrucción de la ciudad de Rotterdam tras la segunda guerra mundial la convirtió en un modelo de ciudad Futurista. Por medio de un video-performance reinterpreta el paisaje sonoro de la ciudad a partir de grabaciones de sonidos tomados de las calles, mercados y el puerto. El discurso y las expresiones vocales transforman lo ciudadano en algo desconocido y compulsivo. Las pantallas de metal producen una imagen fantasmagórica de su cuerpo mientras que lo físico del sonido se vuelve su materialidad.

Esta obra es parte de la exhibición Motion /Labour /Machinery (Propulsión /Mano de obra/ Maquinaria), TENT, Rotterdam. Curada por Manuel Senegade, Mariette Dölle y Jesse van Oosten. 19 de Octubre 2015 al 17 de Enero de 2016.

Haga clic aquí para Press Release Motion/Labour/Machinery TENT Rotterdam 2015 (en Inglés). 

Haga clic aquí para ver el trabajo exhibido en la galería SlyZmud, Buenos Aires. Mayo/Junio 2016.

Haga click aquí para ver el trabajo exhibido en Onomatopee, Eindhoven. Junio/Julio 2016.